Blog

SURI Y ACTUALIZACIÓN DEL CERTIFICADO DE COMERCIANTES

Estimado cliente, el Departamento de Hacienda ha emitido su Carta Circular de Rentas Internas (CC) Núm. 16-12-RI con el propósito de informar sobre la nueva plataforma llamada Sistema Unificado de Rentas Internas (SURI) y la responsabilidad y el proceso de actualizar su Certificado de Comerciante, entre otros.

SURI

El Departamento de Hacienda, a través de su CC 16-12-RI, ha anunciado su nueva herramienta digital que permitirá integrar y agilizar la administración de impuestos e ingresos y eliminar la complejidad de los sistemas actuales para el beneficio de Hacienda y de los contribuyentes.  SURI estará disponible a partir del 31 de octubre de 2016.  La transición a SURI se estará implementando por fases.  La primera de ellas estará dirigida al implementar todas las funciones relacionadas con el IVU incluyendo el sistema de radicación y pago en PICO.

Recomendamos que todos los clientes se aseguren de guardar toda información que está almacenada en PICO, incluyendo las radicaciones e información de pagos, debido a que existe el riesgo que durante el proceso de transferencia de datos ocurran errores.

CERTIFICADO DE COMERCIANTES

A partir del 15 de octubre del 2016, los comerciantes existentes tienen que actualizar el Registro de Comerciante en SURI.  Todos los comerciantes están requeridos a actualizar su Registro en o antes del 20 de noviembre de 2016, antes del vencimiento de la primera planilla del IVU.

El certificado se estará emitiendo de forma electrónica en SURI y tendrá una vigencia de 2 años.  Luego de estos 2 años, el comerciante tendrá que radicar una renovación según establezca Hacienda.

**IMPORTANTE** – IMPORTADORES

Deben actualizar su registro en o antes del 10 de noviembre.  Además, todo importador que tenga mercancía a declarar a partir del 31 de octubre, tendrá que actualizar su registro en o antes de esa fecha para poder radicar su declaración.

En Falcón-Sánchez estamos listos y comprometidos en apoyarle en el uso de esta herramienta. Nos estaremos comunicando próximamente con ustedes en caso que entendamos que esto tenga un impacto inmediato para su negocio.

 Para ver la Carta Circular 16-12-RI favor accede: CARTA CIRCULAR 16-12-RI

CPA Iván G. González-González, CFE

Assurance Manager

 

(ENGLISH VERSION BELOW)

SURI AND MERCHANT CERTIFICATE UPDATE 

Dear client, the Puerto Rico Department of Treasury has issued its Internal Revenue Circular Letter (CC) no. 16-12-IR for the purpose of reporting about the new electronic system called Unified Internal Revenue System (SURI by its Spanish Acronym) including your responsibility and process to update your Merchant Certificate, among others.

SURI

The Puerto Rico Department of Treasury, through its CC 16-12-IR, has announced its new digital tool that will integrate and streamline tax and revenue management and eliminate current systems complexity for the benefit of the Puerto Rico Department of Treasury and taxpayers.  SURI will be available from October 31, 2016.  The transition to SURI will be implemented in phases.  The first phase will be to implement and transfer all functions related to the Sales and Use Tax  (IVU) including filing and payment from PICO system.

We recommend to all our clients to make sure to safeguard all information that is  currently saved/stored in PICO, including filings and payment information. As with all system changes, there is a risk for errors to occur during the data transfer process.

MERCHANT CERTIFICATE UPDATE

As of October 15, 2016, existing merchants have to update the Merchant Registration in SURI.  All merchants are required to update their registration on or before November 20, 2016 – the due date to file the first IVU return on the new system SURI.

The certificate will be issued in electronic form through SURI and will be valid for 2 years. After these two years, the merchant will have to file a renewal as established by the Puerto Rico Department of Treasury.

** IMPORTANT ** – IMPORTERS

Importers must update their registration in SURI on or before November 10.  In addition, any importer who have merchandise to declare as of October 31 will need to update their registration on or before that date to file their declaration.

In Falcón-Sánchez we are ready and committed to support you in using this tool.  We will communicate with you soon if we understand that this will have an immediate impact for your business.

To see Circular Letter 16-12-IR please access: CIRCULAR LETTER 16-12-IR

CPA Iván G. González-González, CFE

Assurance Manager

Advertisements

ACCOUNTING ALERT: NOT-FOR-PROFIT FINANCIAL REPORTING – ASU 2016-14

On August 18, 2016, the Financial Accounting Standards Board (FASB) released the Accounting Standards Update (ASU) 2016-14, Presentation of Financial Statements of Not-for-Profit Entities replacing the reporting model that has existed for 20 years.

The adoption of FASB ASU 2016-14 results in significant improvements to NFP financial reporting. Some of key changes are as follow:

Net Assets Classifications: The three existing classes of net assets will now become two:

  • Net assets without donor restrictions
  • Net assets with donor restrictions

Footnote disclosures will now be required to include timing and nature of the restrictions in order to enhance readers’ understanding.

Board-designated Net Assets: Enhanced disclosures, including amounts and purposes of these designations, will now be required. In addition, when referring to long-lived assets, the option of releasing the restriction over an asset’s useful life will no longer be permitted and instead will be replaced by the placed-in-service approach.

Expenses Classified by Function and Nature: All NFPs will now be required to include an analysis of expenses by both function and natural classification whether on the face on the statement of activities, a separate statement or in the footnotes.

Presentation of Cash Flow Information: NFPs using the direct method of presenting cash flows from operating activities will no longer be required to present the indirect method reconciliation.

The standard is effective for annual financial statements issued for fiscal years beginning after December 15, 2017 though early implementation is permitted, and encouraged by FASB staff.

The Board decided to require these changes be applied on a retrospective basis in the period that this Update is first applied and to disclose the nature of any reclassifications or restatements and their effects on changes in the net asset classes for each period presented.

reporting-examples-per-asu-2016-14

FOR THE FULL ASU PLEASE CLICK HERE: ASU-2016-14 DOCUMENT

CPA Iván G. González, CFE

Assurance Manager

(SPANISH VERSION BELOW)

El 18 de Agosto de 2016, el Financial Accounting Standards Board (FASB) emitió el Accounting Standards Update (ASU) 2016-14, Presentación de los Estados Financieros para Entidades Sin Fines de Lucro reemplazando el modelo que se ha utilizado por los pasados 20 años para este tipo de entidad.

La implementación del FASB ASU 2016-14 resulta en mejoras significativas en la presentación de los estados financieros, entre otras cosas:

Clasificaciones de los Activos Netos: Las tres clases de activos netos existentes se reducirán a dos:

  • Activos netos sin restricciones de los donantes
  • Activos netos con restricciones de los donantes

Como requisito las divulgaciones sobre los estados financieros deberán incluir información sobre la duración y naturaleza de las restricciones con el propósito de mejorar el entendimiento de los lectores.

Activos Netos designados por la Junta: Será requisito divulgar en las notas de los estados financieros las cantidades y propósitos de estas designaciones. Además, los activos a largo plazo ya no podrán ser liberados de la restricción a través de su vida útil.

Gastos Clasificados por Función y Naturaleza: Como nuevo requisito para todas las entidades sin fines de lucro está el incluir un análisis de los gastos por función y naturaleza ya sea en el cuerpo de los estados financieros, en un estado aparte o en las notas.

Presentación del Estado de Flujos de Efectivo: Las entidades que utilicen el método directo para los estados de flujo de efectivo ya no tendrán como requisito el incluir la reconciliación utilizando el método indirecto.

El standard tendrá efecto para los estados financieros anuales emitidos para los años fiscales comenzando luego del 15 de diciembre del 2017 aunque la implementación temprana está permitida.

El FASB decidió requerir que estos cambios se apliquen de manera retrospectiva en el periodo en que este cambio se implemente por primera vez y el divulgar la naturaleza de reclasificaciones y sus efectos en los cambios en las clases de activos netos para cada periodo presentado.

reporting-examples-per-asu-2016-14

PARA EL DOCUMENTO COMPLETO DEL ASU-2016-14 FAVOR PRESIONAR AQUI: ASU-2016-14 DOCUMENT

CPA Iván G. González, CFE

Assurance Manager

IVA TRANSITION DEROGATION

Acts 72, 101, 107 and 159 of 2015 provided changes to the Subtitle D of the PR Internal Revenue Code of 2011, as amended plus it added a new Subtitle DDD which included new sales and use tax rate applicable to services rendered by merchants and the infamous business-to-business (B2B) starting on July 1, 2015. In addition this changes also brought a new Subtitle DD that included a transition to the Impuesto de Valor Anadido (Added-Value Tax) (IVA).

However, this transition to an IVA has been halted until further notice through an act of the PR Legislative Assembly. This legislation process has an immediate effect.

Because of this, the PR Treasury Department, also known as Hacienda, has issued its Administrative Determination 16-10 (DA-16-10) to inform all taxpayers that all previous administrative determinations related to IVA are left without effect. The following previous determinations are eliminated:

  • DA-16-01
  • DA-16-04
  • DA-16-07
  • Informative Bulletin 16-11
  • Circular Letter 16-03

However, the following continues in effect:

  • Provisions of Subtitle D and DDD
  • IVU continues at a state rate of 10.5% and local/municipal rate of (1%)
  • Special tax of 4% applicable to services and designated professional services

SURI

The PR Treasury Department will soon have in place its new electronic system called Sistema Unificado de Rentas Internas (SURI). More on this topic once the Department provides additional information.

Article by:  Ivan G. Gonzalez, CPA, CFE – Assurance Manager at FSA